Ανακοινώθηκαν από το υπουργείο Παιδείας οι καινοτομίες που πρόκειται να εφαρμοστούν από τη φετινή σχολική χρονιά στα σχολεία της χώρας. Σημειώνεται πως οι αλλαγές αυτές έχουν νομοθετηθεί και πρόκειται να εφαρμοστούν το επόμενο διάστημα.

Στις αλλαγές κυριαρχεί η καθολική εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης σε όλους τους Δήμους της χώρας, καθώς όλα τα παιδιά 4 ετών πλέον φοιτούν στο προνήπιο.

Επίσης γενικεύεται η διδασκαλία των αγγλικών σε όλα τα νηπιαγωγεία της χώρας.

Taylor Wilcox for Unsplash

Επίσης, όπως ανακοίνωσε το υπουργείο θα ισχύσουν τα εξής:

Εργαστήρια Δεξιοτήτων: Καθολική εφαρμογή στα νηπιαγωγεία, δημοτικά και γυμνάσια της χώρας.

Επιπλέον, εισάγονται νέες θεματικές και νέοι τρόποι διδασκαλίας στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα, με κεντρικό στόχο την καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτωνδεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας.

Οι θεματικές των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων περιλαμβάνουν, ενδεικτικά, την κλιματική αλλαγή, την πρόληψη και προφύλαξη από φυσικές καταστροφές, τον εθελοντισμό, την οδική ασφάλεια, το STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, την επιχειρηματικότητα, τον σχολικό επαγγελματικό προσανατολισμό, και θα διδάσκονται στη λογική της βιωματικής μάθησης και της συνεργασίας (π.χ. οι μαθητές καλούνται να οργανώσουν από κοινού ένα πρόγραμμα ανακύκλωσης).

Ύστερα από την πιλοτική εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων σε 218 σχολεία το 2020-2021, ξεκίνησε η καθολική εφαρμογή τους.

Διπλασιασμός του δικτύου των Πρότυπων Σχολείων και των Πειραματικών Σχολείων: Από φέτος, λειτουργούν 112 Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία στη χώρα, από 60 που λειτουργούσαν το σχολικό έτος 2019-2020. Πλέον, ΠΠΣ λειτουργούν σε κάθε Περιφέρεια της χώρας.

Για την κυβέρνηση, η επέκταση και η ενίσχυση των καινοτόμων αυτών δημόσιων σχολείων, τα οποία στοχεύουν στην καλλιέργεια της αριστείας και της δημιουργικότητας και στα οποία έχει τη δυνατότητα να φοιτήσει κάθε μαθήτρια και μαθητής, ανεξαρτήτως οικονομικής κατάστασης, αποτελεί απτό παράδειγμα ουσιαστικής εφαρμογής της αρχής των ίσων ευκαιριών.

Λειτουργία Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων για πρώτη φορά:
Ιδρύθηκαν και από φέτος λειτουργούν τα πρώτα 6 Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια της χώρας στο Άργος, την Επανομή, το Πέραμα, την Ξάνθη, την Ηγουμενίτσα και τα Τρίκαλα.

Οικοδομώντας στην επιτυχία και ευρεία αποδοχή του συστήματος των πρότυπων σχολείων, τα Πρότυπα ΕΠΑ.Λ. θα λειτουργήσουν ως πιλότοι για την εισαγωγή και διάχυση του νέου συστήματος επαγγελματικής εκπαίδευσης (Ν. 4763/2020), το οποίο δίνει έμφαση στις πραγματικές ανάγκες της οικονομίας για την κατάρτιση προγραμμάτων σπουδών και τον ορισμό ειδικοτήτων.

Νέα προγράμματα σπουδών στη Γενική Εκπαίδευση

Θα εφαρμοστούν από αυτή τη σχολική χρονιά 123 νέα Προγράμματα Σπουδών πρώτα σε πιλοτική εφαρμογή σε όλα τα Πρότυπα και τα Πειραματικά Σχολεία της χώρας.

Μεγαλύτερη αυτονομία της σχολικής μονάδας και των εκπαιδευτικών: 
Εφαρμόζεται από φέτος το νέο σύστημα που ψηφίστηκε το καλοκαίρι και προβλέπει για παράδειγμα μεγαλύτερη ελευθερία στην οργάνωση διδασκαλίας, στην αξιολόγησημαθητών από εκπαιδευτικούς, πολλαπλό βιβλίο, ενίσχυση ρόλου Διευθυντή, συνεργασίες με τρίτους φορείς χωρίς έγκριση του Υπουργείου – μείωση γραφειοκρατίας.

11.700 μόνιμοι διορισμοί στη γενική εκπαίδευση:
Τα σχολεία μας ανοίγουν με 11.700 νέους μόνιμους εκπαιδευτικούς, τους πρώτους διορισμούς στη γενική εκπαίδευση μετά από 12 χρόνια.

Πρόκειται για πολύ σημαντικό αριθμό διορισμών, υπερδιπλάσιο από αυτό των 5.250 για τον οποίο είχε δεσμευτεί η Κυβέρνηση.

Οι νεοδιορισθέντες καλύπτουν βασικές ανάγκες των σχολείων σε ανθρώπινο δυναμικό, που ως σήμερα καλύπτονταν από αναπληρωτές, συμβάλλοντας με καίριο τρόπο στη διαμόρφωση του πιο αυτόνομου, αναβαθμισμένου, νέου δημόσιου σχολείου.

Επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, όπως για:

  • Τα νέα Προγράμματα Σπουδών
  • Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων
  • Τα Αγγλικά στο νηπιαγωγείο
  • Επιμόρφωση νεοδιορισμένων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών.


Αξιολόγηση σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών:

Εφαρμογή της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών, με γνώμονα την αρχή ότι δεν μπορεί να υπάρξει βελτίωση και αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης χωρίς αξιολόγηση.

Εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων στην Α’ και τη Β’ Λυκείου. Μέσω της Τράπεζας Θεμάτων, διασφαλίζεται η ποιότητα και διευκολύνεται η συγκριτική αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού συστήματος.