O λόγος αποτελεί μία θεμελιώδη λειτουργία που επιτρέπει στο παιδί να επικοινωνεί, να σκέφτεται, να μαθαίνει, και να ικανοποιεί τις ανάγκες και επιθυμίες του. Καταλυτικός είναι ο ρόλος του στη συναισθηματική ολοκλήρωση και στην κοινωνικοποίηση του παιδιού. Την καίρια σημασία του, τις πιθανές δυσκολίες που μπορεί να συναντήσουν τα παιδιά αλλά και τρόπους επίλυσης αυτών των δυσκολιών, αναπτύσσει η Ελευθερία Γεννούζη, λογοθεραπεύτρια και ιδιοκτήτρια του κέντρου λογοθεραπείας “Ελευθερία Λόγου”.

Κάποιες φορές τα σημάδια μιας δυσκολίας περνούν απαρατήρητα επειδή καλύπτονται από τις ικανότητες του παιδιού. Για παράδειγμα ένα παιδί με πλούσιο λεξιλόγιο, με παραγωγή σύνθετου, καθαρού αρθρωτικά λόγου, να συνομιλεί με ενήλικες και να τους εντυπωσιάζει. Εάν, όμως, μιλά με μαθημένες «ενήλικες» εκφράσεις, ή δείχνει να μην κατανοεί και να μην ακολουθεί τις λειτουργίες του διαλόγου, ίσως αυτό το παιδί να έχει πραγματολογικές δυσκολίες. Δυσκολίες δηλαδή, που σχετίζονται με την επικοινωνιακή κοινωνική χρήση του λόγου, την ίδια στιγμή που το λεξιλόγιο, η σύνταξη, η ομιλία είναι άρτια. Συχνά η λογοθεραπευτική αξιολόγηση αποκαλύπτει δυσκολίες εκεί που «με γυμνό μάτι», δεν υπάρχει ανησυχία.

Με βάση τα δεδομένα της αξιολόγησης, μπορεί να προταθεί το παιδί να κάνει λογοθεραπεία εάν:

  • η εξέλιξη του λόγου, της ομιλίας ή της επικοινωνίας του είναι πίσω σε σχέση με αυτή των παιδιών της ηλικίας του

  • αντιμετωπίζει αρθρωτικές δυσκολίες

  • οι γλωσσικές του δεξιότητες αδυνατούν να καλύψουν τις επικοινωνιακές του ανάγκες

  • τραυλίζει (κολλάει ή επαναλαμβάνει συλλαβές ή λέξεις)

Αν το παιδί αρχίσει πρόγραμμα συνεδριών λογοθεραπείας τότε σίγουρα ο γονέας πρέπει να βρει τον κατάλληλο »σύμμαχο». Η θεραπευτική σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ του παιδιού, της οικογένειας και του λογοθεραπευτή είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας για την αποτελεσματικότητα της θεραπείας. Η συμμετοχή των γονέων συμβάλλει στο να κατανοούν καλύτερα τι συμβαίνει στο παιδί, να αναγνωρίζουν ποιες από τις συμπεριφορές τους λειτουργούν βοηθητικά και εν τέλει να βοηθήσουν να ολοκληρωθεί πιο γρήγορα η θεραπεία.

Συμβουλές για να ενισχύσετε την ομιλία και τη γλωσσική αντίληψη του παιδιού στο σπίτι

  • Παίξτε δημιουργικά παιχνίδια που ενθαρρύνουν τη φαντασία και την επικοινωνία

  • Χρησιμοποιείστε λέξεις οι οποίες δυσκολεύουν το παιδί, προκειμένου να αποκτά πλουσιότερο λεξιλόγιο

  • Ενθαρρύνετε το παιδί να προσπαθήσει να πει μία ιστορία ή παραμύθι με τη βοήθεια βιβλίων και εικόνων

  • Παίξτε μαζί του παιχνίδια με λέξεις, ομοιοκαταληξίες, παροιμίες και μεταφορικές εκφράσεις

  • Κάνετε συχνές ερωτήσεις στο παιδί σας για απλά πράγματα, προκειμένου να ενισχύσετε τη σκέψη του και την ομιλία του

  • Πείτε του ΜΠΡΑΒΟ και επαινέστε το κάθε φορά που προσπαθεί να μιλήσει

Από την Ελευθερία Γεννούζη

Λογοθεραπεύτρια και Ιδιοκτήτρια του κέντρου Λογοθεραπείας “Ελευθερία Λόγου”

Κλεισόβης 54, Καλλίπολη- Άγ Νείλος, Τ:2104537820, F/B: ελευθερία λόγου