Ο Γάλλος δημιουργός Manfred Thierry Mugler, ο οποίος μεσουράνησε στον κόσμο της μόδας τα χρόνια του 1980, έφυγε από τη ζωή χθες, Κυριακή 23 Ιανουαρίου 2022, στα 73 του χρόνια από «φυσικά» αίτια, ενημέρωσε ο πράκτοράς του, ο Ζαν-Μπατίστ Ρουζό, το Γαλλικό Πρακτορείο.

«Με απέραντη θλίψη πρέπει να σας ενημερώσουμε για τον θάνατο του Manfred Thierry Mugler, ο οποίος επήλθε την Κυριακή 23η Ιανουαρίου 2022», ανέφερε εξάλλου ο ίδιος σε ανακοίνωσή του, η οποία αναρτήθηκε στον επίσημο λογαριασμό του Γάλλου μόδιστρου στον ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης Facebook.

Η τελευταία ανάρτηση του σχεδιαστή

Η τελευταία ανάρτηση του Manfred Thierry Mugler πριν από τη δημοσιοποίηση του θανάτου του ήταν ευχές για τα γενέθλια του supermodel Kate Moss, η οποία έκλεισε τα 48 τον περασμένο Ιανουάριο.

Στην καριέρα του, ο γνωστός και επιτυχημένος σχεδιαστής έντυσε μεταξύ άλλων μια σειρά από αστέρες, όπως η Kim Kardashian, ο David Bowie, η Cardi B, η Beyoncé, Lady Gaga, Jerry Hall, Diana Ross, Demi Moore, Lady Gaga, Beyonce και δεκάδες άλλους.

Ο Mugler είχε επίσης ισχυρή παρουσία στη βιομηχανία αρωμάτων – δημιουργώντας τη δική του σειρά που ξεκινούν από τη δεκαετία του 1990.

Το ξεκίνημα: Από το Στρασβούργο στο Παρίσι

O Manfred Thierry Mugler γεννήθηκε στις 21 Δεκεμβρίου του 1948 στο Στρασβούργο της Γαλλίας. Ο πατέρας του ήταν γιατρός και η μητέρα του «η πιο κομψή γυναίκα της πόλης», όπως λέει ο ίδιος. Ο μικρός δεν συμπαθούσε και πολύ το σχολείο, αλλά λάτρευε το σχέδιο, έφτιαχνε κοστούμια, έγραφε θεατρικά έργα και έβλεπε με μανία ταινίες στον κινηματογράφο. Στην ηλικία των 9 χρόνων άρχισε να σπουδάζει κλασικό μπαλέτο και στα 14 του μπήκε στο μπαλέτο της Όπερας του Ρήνου. Την ίδια εποχή, άρχισε να εκπαιδεύεται και ως διακοσμητής εσωτερικών χώρων στη Σχολή Καλών Τεχνών του Στρασβούργου. Ήταν ένας όμορφος νεαρός με χάρη και «γατίσια κίνηση». Πρόσφατα δήλωσε ότι «το μπαλέτο, εκείνα τα χρόνια, μου έδειξε ότι δεν υπάρχουν όρια. Όταν κάνεις stretching με τον τρόπο που το κάνω εγώ, είναι σαν αυτοσυγκέντρωση. Με τον καιρό καταλαβαίνεις ότι δεν υπάρχει τέλος. Πεθαίνεις πριν τελειοποιήσεις την τεχνική σου». Στα 24 του, ο Mugler εγκαταστάθηκε στο Παρίσι και άρχισε να σχεδιάζει ρούχα για το παρισινό κατάστημα Gudule, και δύο χρόνια αργότερα ξεκίνησε να σχεδιάζει για μια σειρά καταστημάτων πρετ-α-πορτέ σε Παρίσι, Λονδίνο, Μιλάνο και Βαρκελώνη.

Στην κορυφή του κόσμου

Το 1973, ο Mugler δημιούργησε την πρώτη του προσωπική συλλογή με τίτλο «Café de Paris». Το 1976, μια γυναίκα με μεγάλη επιρροή στον κόσμο της μόδας, η Melka Tréanton, τον βοήθησε στην καριέρα του, παρουσιάζοντας τα ρούχα του σε ένα event της Shiseido στην Ιαπωνία. O Thierry είχε παρουσιάσει μια γραμμή κομψή και urban. Πολύ γρήγορα, ήρθε ο εμπορικός θρίαμβος και, ενώ μέχρι το 1978 σχεδίαζε μόνο γυναικείες σειρές, τότε ξεκίνησε να σχεδιάζει και ανδρικά ρούχα και άνοιξε την πρώτη του μπουτίκ στην παρισινή Place des Victoires. Στα 80s, όταν η ποπ ανακάλυψε τη μόδα και οι δύο μαζί ανακάλυψαν την τηλεόραση και το MTV, ο Mugler έδειξε την παιχνιδιάρικη διάθεσή του. Σχεδίαζε για πολλά μεγάλα ονόματα και για σπέσιαλ περιπτώσεις, όπως τα φορέματα που φόρεσε η παρουσιάστρια της Eurovision το 1987 Viktor Lazlo. Παρά τα ιδιοφυή του σχέδια, είχε να αντιμετωπίσει και πολλά κακεντρεχή σχόλια που έλεγαν ότι τα ρούχα του «είναι για sex shop» και δεν εκτιμιούνταν αρκετά από editors μόδας των περιοδικών – κάτι που φαίνεται να τον πίκρανε και να το κράτησε μέχρι σήμερα. Το 1992, μετά από αίτηση του Επιμελητηρίου της Ένωσης Υψηλής Ραπτικής, δημιούργησε την πρώτη του haute couture συλλογή. Το 1993, σχεδίασε το θρυλικό μαύρο φόρεμα που φοράει η Demi Moore στην ταινία «Ανήθικη πρόταση», ενώ ρούχα του άρχιζαν να εκτίθενται σε μουσεία και εκθέσεις τέχνης. Άρχισε να σκηνοθετεί ταινίες μικρού μήκους, τα σποτ για τις καμπάνιες των αρωμάτων του, να σχεδιάζει κοστούμια για μουσικές κωμωδίες, όπερες και συναυλίες.

To 1994, συνεργάστηκε με τον Robert Altman για την ταινία-σάτιρα του κόσμου της παρισινής μόδας «Prêt-à-Porter», ενώ το 2002 σκηνοθέτησε τη σκηνή «Zumanity» για το Cirque de Soleil. Το τσίρκο και οι ακροβασίες, η επίδειξη σωματικής ρώμης ανέκαθεν τον γοήτευαν. Το 2013, έχοντας πια αφήσει τον κόσμο της μόδας, έχοντας αλλάξει το όνομά του σε Manfred και αφοσιωμένος σχεδόν αποκλειστικά στο μπόντι-μπίλντινγκ, ο Mugler έστησε ένα σόου με τον τίτλο «Mugler Follies» στο Théâtre Comédia, ένα θέαμα με μοντέλα, ακροβάτες, τραγουδιστές και χορευτές που συνδύαζε ερωτισμό, τεχνολογία, φώτα και οργιώδης φαντασία. Το 2009, ο Mugler συνεργάστηκε με την Beyoncé ως καλλιτεχνικός σύμβουλος και σχεδιαστής των κοστουμιών στην περιοδεία της «I Am… World Tour». Το 2016, σχεδίασε και σκηνοθέτησε το μουσικό βίντεο του τραγουδιού «I didn’t know» για τον Τούρκο τραγουδιστή Serhat, που εκπροσωπούσε το Σαν Μαρίνο στον διαγωνισμό της Eurovision. Και το 2019, αν και είχε αποσυρθεί από τη μόδα από το 2003, έκανε μία εξαίρεση και σχεδίασε υπό την ονομασία «House of Mugler», για το Met Gala και για την καλή του φίλη Kim Kardashian το φόρεμα που έκανε χιλιάδες φλας να αστράψουν, το «βρεγμένο λουκ» που το είχε εμπνευστεί από τη Σοφία Λόρεν στην ταινία της «Το παιδί και το δελφίνι», που είχε γυριστεί στην Ύδρα το 1957.

Τα αρώματα

Όπως όλοι οι μεγάλοι οίκοι μόδας, έτσι και ο Mugler κυκλοφόρησε και το δικό του άρωμα – που και αυτό, με τη σειρά του, έκανε πάταγο στην αγορά. Το 1992, κυκλοφόρησε το «Angel» και το 1996, το «Angel Men» ή «A*Men», για να ακολουθήσουν το «Alien», το «Womanity» και η σειρά καλλυντικών Thierry Mugler Beauty. Έτσι κι αλλιώς, ακόμα και τώρα που δεν είναι στον χώρο της μόδας, τα αρώματά του τον ενδιαφέρουν, καθώς έχει πολύ ιδιαίτερη αντίληψη για τα gourmand αρώματα, που συνδυάζουν μυρωδιές αγαπημένων γεύσεων. Το (ακόμα και σήμερα) επιτυχημένο «Angel» περιέχει αρώματα πραλίνας και σοκολάτας με έντονη παρουσία του πατσουλί, ενώ το ανδρικό περιέχει αρώματα καραμέλας, καφέ, βανίλιας, πατσουλί και μελιού. Είναι το αγαπημένο άρωμα της Diana Ross, της Barbara Walters, της Eva Mendes και της Hillary Clinton. Το ίδιο δημοφιλές είναι και το μπουκάλι του «Angel», με το ανάγλυφο αστέρι επάνω στο κρύσταλλο. Το «Angel» μαζί με το «Alien» είχαν φτάσει να κάνουν κέρδη 280 εκατομμυρίων δολαρίων τον χρόνο. Όπως έχει πει ο ίδιος: «Η μόδα είναι μια πανέμορφη τρισδιάστατη τέχνη πάνω σε μια ανθρώπινη ύπαρξη. Αλλά δεν ήταν αρκετό, γι’ αυτό και άρχισα να δημιουργώ και με άλλους τρόπους. Για μένα δεν ήταν το σωστό εργαλείο πλέον. Αλλά τα αρώματα ακόμα με ενδιαφέρουν». Σήμερα ο Γάλλος σχεδιαστής, υπό το (σκέτο) όνομα Mugler συνεχίζει να κυκλοφορεί αρώματα όπως το «Angel Muse» του 2015, το «Angel Nova» του 2020, ένα σετ 15 αρωματικών συνθέσεων σε κουτί που συνοδεύουν την ταινία «Perfume» του Tom Tykwer, καθώς και το πενταπλό «Mirror Mirror», που το αποκαλεί «αρωματική-εξαπάτηση» για να τονίζει κάποιος την παρουσία του με διαφορετικές νότες της ίδιας μουσικής. Από το 1997, το εμπορικό όνομα «Thierry Mugler» ανήκει στην Clarins.

Η μεταμόρφωση

Ο Thierry Mugler ποτέ, στ’ αλήθεια, δεν θεώρησε τον εαυτό του σχεδιαστή μόδας, όπως έχει δηλώσει. Κρίνοντας όμως από αυτά που έχει κάνει ως σχεδιαστής μόδας, μπορεί κανείς να καταλάβει, ίσως, πώς προέκυψε και η τεράστια ριζοσπαστική αλλαγή που έκανε στον εαυτό του. Όταν ο Mugler έκλεισε τον οίκο μόδας του, και μετά από σειρά ατυχημάτων, το 2007 αποφάσισε να κάνει μια προσωπική μεταμόρφωση, με χειρουργικές επεμβάσεις στο πρόσωπό του, μετατρέποντας ένα τραγικό γεγονός «σε διασκεδαστικό». Σε τηλεφωνική του συνομιλία με τη φίλη του Tippi Hedren που δημοσιεύτηκε στο «Interview», ο Mugler είπε: «Όλα έγιναν για να διασκεδάσω. Και για ευκαιρίες. Είχα πολλά ατυχήματα. Στο ένα τράκαρα με ένα τζιπ και η μύτη μου είχε καταστραφεί εντελώς. Σε ένα άλλο ατύχημα με μοτοσικλέτα επάνω σε μεταλλικά σύρματα, έπρεπε να μου αφαιρέσουν ένα ολόκληρο κομμάτι μέταλλο από το πόδι μου. Με όλες αυτές τις αναισθησίες και λοιπά, δεν είχα όρεξη να ξαναπάω στο νοσοκομείο γιατί είχα πολλή δουλειά και ο χειρουργός μου ούρλιαζε να πάω να μου αφαιρέσουν το μέταλλο. Οπότε είπα “Ας βρούμε έναν τρόπο να το κάνουμε να έχει πλάκα!”. Ρώτησα έναν άλλον χειρουργό αν θα μπορούσε να μου κάνει μερικές διορθώσεις στο σαγόνι μου, κι έτσι μετά ευχαρίστως δέχθηκα να μου κάνουν αναισθησία. Έβγαλε ένα κομμάτι κόκαλο από το ισχίο μου και το έβαλε στο σαγόνι μου, για να μη μου βάλουν πλαστικό ή σιλικόνη. Ήθελα το πρόσωπό μου να εκφράζει την πρόοδο, γιατί μετά από τόσα χρόνια που υπήρξα ένας λεπτός, χαριτωμένος χορευτής, τώρα ήθελα να γίνω ένας πολεμιστής. Έχω κάνει πολλά στη ζωή μου. Έχω πολεμήσει πολύ. Είμαι ένας σούπερ ήρωας, είναι φυσικό να έχω και το πρόσωπο ενός τέτοιου».

Μέχρι σήμερα ζούσε στο Βερολίνο με τον σύντροφό του. Στην ηλικία των 73 χρόνων, με τη βοήθεια του μπόντι-μπίλντινγκ (τρεις ώρες καθημερινά) και αυστηρής διατροφικής αγωγής, είχε χτίσει ένα «γλυπτό» τεράστιο σώμα 108 κιλών που του άρεσε να το φωτογραφίζει γυμνό για διάφορα καλλιτεχνικά φωτογραφικά άλμπουμ. Ο όγκος του σώματός του τον κάνει να κινείται με κάποια δυσκολία, ενώ για τα ρούχα του καλούσε ειδική μοδίστρα από το Παρίσι για να του τα φτιάξει, συνήθως ενώνοντας δύο ή τρία κομμάτια αγορασμένα από κατάστημα. Όσο για το πρόσωπό του, δεν θύμιζε σε τίποτα τον λεπτό, χαριτωμένο Thierry άλλων εποχών. Και από το όνομά του κράτησε μόνο το Manfred.